Tuesday 12 January 2016

Royal Belum Si Hutan Tua

Kisah Royal Belum

Pastinya Namanya saja dah unik . Hutan Hujan tropika yang antara tertua di dunia ni banyak menyimpan rahsia alam berabad lamanya ...Perjalanan jauh daripada Kl ke tasik banding ini rasa berbaloi bila sampai melihat kehijauan air tasik Banding . Tasik ini kebelakangan ni sibuk dgn pengusaha pengusaha houeboat dan bot bot kecil

 Pandangan Atas Tasik Banding
 
Ada yang datang utk trip memancing ada yang datang untuk riadah tenangkan jiwa dan ada juga yang menjadikan port team building . Mungkin kelebihan hutan tua ini menjadi tarikan depa dtg sini
Antara aktiviti yang sering dijalankan disini adalah seperti melawat perkampungan orang asli . Mai melihat dengan lebih dekat kampung depa . Tgk dgn dua biji mata hangpa bagaimana kehidupan simple masyarakat kaum jahai ini . Namun depa tetap gembira .

 Ketenangan Royal Belum dikala Senja


 Refleksi Keindahan Hutan Tertua Dunia
 
 Refflesia : Bunga Palma Terbesar di Dunia

 
Ramai anak gadis kaum jahai ni kawin awai . Anak depa berderett . Mungkin kerana tiada hiburan lain kan . Hihi paham paham la noh . Kalau kita tengok baby orang asli ni .. Huh semangat gebu gebu mungkin dek kerana susu cap gantung kan.Kalau ada kesempatan ke sini bawa la barang sumbangan macam beras ker baju ke jajan ke atau apa apa sahaja seikhlas hati .


 Comel Nau budak ni sedap kena Gendong


 Lets Take a Selfie


Selain tu, hangpa jugak bole singgah ke sungai kooi , disini terletaknya air terjun yg pergh super owhsem dan sgt natural. Kalau lepas hiking about 30 minutes hangpa akan jumpa air terjun ni . Apa lagi berendamlah la dulu . Rasakan kesegaran air terjun yang mengalir deras diatas tubuh hangpa. Hmm sgt refreshing . If rajin climb up sikit lagi boleh la melihat tapak reflesia . Jika hangpa bertuah dptlah melihat bunga terbesar di dunia ini kembang mekar .



 Air Terjun yang Ohsem

Bersambung ....

No comments:

Post a Comment